zondag 15 juni 2014

Tip - Kleurtjes

Het maken van sieraden begint met het uitzoeken en combineren van de kleurtjes. Soms het lastigste wat er is, want kleurtjes en je ogen kunnen je soms aardig voor de gek houden.

Ik zocht bij de fel turquoise parels een kleur rocailles welke niet teveel afwijkt, en zeker niet opvalt.
En ja, ook mijn ogen werden weer eens min of meer bedonderd, dus gebruikte ik mijn trucje.
En dat trucje is mijn tip welke ik graag met jullie deel.

De eerste kleurkeuze was niet de juiste, deze 2de combinatie lijkt zo op het zicht ook niet de juiste want ze lijken veel te groen. Maar schijn kan bedriegen....

Mijn trucje....zet de kralen op een naald en hun ware aard komt naar voren.
Want ja, op de naald blijken die eerder als te groen beoordeelde rocailles zeker wel de juiste kleur te zijn!

Hoe kan dit nu dat de kleuren je een beetje kunnen bedriegen?
In het zakje zitten alle kralen/rocailles in een hoeveelheid dicht opeen, en omdat het glas is neemt het de kleur van elkaar op. Ga je ze verwerken dan kunnen ze heel anders opkleuren doordat ze ineens niet meer opeen zitten, er andere kleuren omheen zitten waarvan ze kleur opnemen, en de kleur van het garen kan ook nog miniem een verschilletje maken.
Daarom is de naald-test een goede test om de ware kleuren te zien, en dat werkt ook bij het kiezen van kleuren waarbij er 1 of 2 tintjes uit mogen springen.

In de winkel doe ik dit al vaak voor de klanten wanneer het op kleurcombinaties aankomt, en ook op de beurs is dat mogelijk dus.....vraag ons gerust om de naald-test voor u te doen.

Probeer het maar eens uit en hopelijk heeft u plezier van deze tip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

...ik ben altijd nieuwsgierig!